SZENT ANNA és
SZENT JOACHIM
Július
26.
Az újszövetségi szent könyvek semmit nem mondanak a Boldogságos Szűz
Mária szüleiről. Néhány névvel találkozunk a rokonságból: Erzsébet és
Zakariás, Szalóme és Zebedeus, de e két szülő nevét nem tudjuk. Egy 2.
századi apokrif könyv mondja, hogy Mária édesanyját Annának, apját
Joachimnak hívták, és a két név jelentése figyelmet érdemel, mert Anna
annyit jelent: kegyelemmel áldott, Joachim pedig: Isten megvigasztal.
Az
ünnep a 13--14. században terjedt el Európában, annak az érdeklődésnek
következményeként, amellyel Krisztus emberi természete és emberi
valósága felé fordultak a hívők. Ez az érdeklődés a keresztes
háborúkból visszatért lovagok elbeszélései nyomán éledt föl, és
kiterjedt Jézus szülőföldjére és rokonságára is. Érhető, hogy az
Üdvözítő nagyszülei iránti tisztelet is felélénkült.
Az
ünnep dátuma egy templom fölszentelésének évfordulójából adódott. A
régi hagyomány ugyanis úgy tartotta, hogy Mária Jeruzsálemben
született, és szülőháza, Anna asszony háza a Bethesda-tó közelében
állt. Az 5--6. században e föltételezett születési hely fölé bazilikát
építettek, s ennek fölszentelési napja volt július 26.
Szent
Anna tiszteletéről Bálint Sándor a következőket írja: ,,A hazai Szent
Anna-tisztelet gazdagságát és színes változatosságát a kultusz
sokrétűsége mutatja. Kiváltságos patrónájaként tisztelte sok
ügyében-bajában az asszonynép, de tisztelték azok is, akiknek
foglalkozása valamiképpen a gazdaasszonysággal, asszonyi
gondoskodással függ össze: a szövőmunkások, csipkeverők, seprűkötők.
Céhpatrónaként tisztelték az asztalosok azért, mert hajdanában az
oltárszekrény elkészítése a mesteremberek feladatai közé tartozott,
márpedig Anna volt méltó arra, hogy az élő tabernákulumot, Máriát a
méhében hordozza... a kádárok is tisztelték, nyilván abból a
megfontolásból, hogy Jessze törzséből, Anna és Mária méhéből sarjadt a
Szőlőtő: belőle termett a megváltás bora, (a megváltó Vér)...
Védőszentje volt a bányászoknak is, nyilvánvalóan azért, mert
ünnepének evangéliuma a szántóföldön elrejtett kincsről, a
drágagyöngyöt kereső kalmárról szólt, és e hasonlatokat Szent Annára
is lehetett vonatkoztatni. A barokk korban Szent Anna külön tisztelt
patrónája volt a haldoklóknak.''
A
bizánci rítusban július 25-én ülik Szent Anna asszony halála napját,
amely napon Konstantinápolyban 550 körül templomot szenteltek a
tiszteletére. Nyugaton a 12. századtól terjedt el a július 26-i ünnep.
V. Pius pápa 1568-ban eltörölte, de 1583-ben ismét felvették a római
naptárba, július 26-ra. Szent Joachimot 1584-től március 20-án,
1738-tól a Nagyboldogasszony oktávája utáni vasárnapon, 1913-tól
augusztus 16-án ünnepelték. 1969-ben egy napra tették Szent Annával.
A
legenda elbeszélése szerint Szent Anna szüleit Stolanusnak és
Emerenciának hívták, és Betlehemben éltek. Anna a Názáretben élő
Joachimnak lett a felesége, s mindketten Júda nemzetségéből és Dávid
házából származtak. Húsz évig éltek már együtt, de nem volt gyermekük.
A vagyonukat három részre osztották: egy részt maguknak tartottak meg,
a másik részt a templomnak és a papoknak adták, a harmadik részt pedig
szétosztották a szegények között.
Gyermektelenségük fájdalmát tovább fokozta egy eset: a
templomszentelés ünnepére fölmentek Jeruzsálembe, és Joachim áldozati
ajándékot akart felajánlani, de egy Iszakár nevű pap visszautasította
az ajándékot azzal a megokolással, hogy bűnös kézből nem fogadja el.
Joachim házasságának terméketlenségét ugyanis bűnössége nyilvánvaló
jelének látta.
Joachimot ez a megszégyenítés olyan érzékenyen érintette, hogy
hazatérve elhatározta: nem marad többé a városban, hanem elbujdosik az
erdőkbe és a mezőre a pásztorok közé. És így is tett. Nem sokkal
később azonban megjelent neki Isten angyala és megvigasztalta.
Megígérte neki, hogy imádságaiért és alamizsnáiért Anna gyermeket
szül, mégpedig egy leányt, akit majd Máriának kell nevezniük. Az
angyal azt is megmondta, hogy a gyermek fogantatásától fogva telve
lesz Szentlélekkel. Szava igazsága mellé jelül azt adta, hogy Joachim
menjen föl Jeruzsálembe hálát adni Istennek, és a templomban, az
Aranykapunál találkozni fog a feleségével, akit ugyanígy angyali
jelenés indít arra, hogy a templomba menjen. Úgy is történt. Joachim
és Anna az Aranykapunál találkoztak, boldogan elmondták egymásnak a
látomásukat, majd hálát adván Istennek, visszatértek otthonukba,
Názáretbe.
Anna az
ígéret szerint fogant és megszülte a kislányt, akit Máriának neveztek
el. Joachim ezután hamarosan meghalt. Anna másodszor is férjhez ment
egy Kleofás nevű férfihoz, kitől ismét lánya született, és azt is
Máriának nevezték. Kleofás halála után Anna harmadszor is férjhez ment
egy Salamon nevű férfihoz, akitől újra leánygyermeket szült, és e
harmadik lányt is Máriának nevezték el.
A
legenda -- az apokrif szerzőktől vett értesülések alapján -- így
részletezi Jézus rokonságát: az a Mária, aki Anna második házasságából
született, később Alfeus felesége lett, és négy fiút szült: a
fiatalabb Jakabot, Júdás Tádét és a Zelóta Simont, akik Jézus
apostolai lettek, valamint a Justusnak nevezett Józsefet, aki Jézus
tanítványa volt. A harmadik Mária, akit atyja után Szalóménak is
hívtak, Zebedeus felesége, Jakab és János apostol anyja lett.
Ezek az
adatok természetesen nem fedik a történeti valóságot, de azt a hívő és
szeretettel teljes gondoskodást jelzik, ahogy a hagyomány próbálta
értelmezni az evangéliumokban is előforduló ,,Úr rokonai'' kifejezést.
A
legenda azt is tudja, hogy Anna még élt, amikor a Szentcsalád Nagy
Heródes halála után visszatért Egyiptomból, és megláthatta a kicsi
Jézust. Lelkét angyalok vitték Ábrahám kebelére, s mikor az Úr Jézus
fölment a mennybe, őt is a mennyországba vitték.
Illyés
Andrásnál olvasható Szent Anna legendája végén: ,,Amiképpen a víz
annyival tisztább, amennyivel a szép forráshoz közelebb meríttetik,
úgy Szent Anna annyival nagyobb tisztasággal részesült a jóságos
cselekedetekben, amennyivel közelebb volt a minden jóságos
cselekedeteknek kútfejéhez, a Jézus Krisztushoz.
Ily
kedves lévén azért Szent Anna asszony az Isten előtt, kérjük őt,
legyen szószólónk ő Szent Fölségénél, és minékünk nyerjen végig
megmaradó szent malasztot, hogy holtunk után mindörökké örvendezvén,
dicsérhessük az Úristent a mennyei boldogságban.''
Istenünk, ki Szent Joachimot és Szent Anna asszonyt arra választottad,
hogy tőlük szülessék Egyszülött Fiad édesanyja, az ő közbenjárásukra
kérünk, add meg, hogy elnyerhessük az üdvösséget, melyet minden nép
számára ígértél.
|